Veröffentlichungen
89 . |
Kienle, Andrea; Beißwenger, Michael; Cedli, Linda; Holmer, Torsten; Schlieker- Steens, Philipp; Schlösser, Christian
:
In: Beißwenger, Michael (Hrsg.), Empirische Erforschung internetbasierter Kommunikation. Beiträge aus dem DFG-Netzwerk Empirikom
|
---|---|
88 . |
Schlieker-Steens, Philipp; Schlösser, Christian; Harrer, Andreas; Kienle, Andrea
:
Gaze awareness in collaborative problem solving: An approach for gaze sensitive interaction and analysis
In O. Lindwall, P. Häkkinen, T. Koschmann, P. Tchounikine, & S. Ludvigsen (Eds.), Exploring the Material Conditions of Learning: The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015 (Vol. 2, pp. 735–736). Gothenburg, Sweden: The International Society of the Learning Sciences.
|
87 . |
Harrer, Andreas; Schlösser, Christian; Schlieker-Steens, Philipp; Kienle, Andrea
:
Here's looking at you, kid – Can gaze awareness help to learn to learn together in collaborative problem solving?
In D. G. Sampson, R. Huang, G.-J. Hwang, T.-C. Liu, N.-S. Chen, Kinshuk, & C.-C. Tsai (Eds.), 2015 IEEE 15th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT). 6 - 9 July 2015, Hualien, Taiwan (pp. 190–194). Piscataway, NJ: IEEE.
|
86 . |
Schlösser, Christian; Schlieker-Steens, Philipp; Kienle, Andrea; Harrer, Andreas
:
Using real-time gaze based awareness methods to enhance collaboration
In N. Baloian, Y. Zorian, P. Taslakian, & S. Shoukouryan (Eds.), Collaboration and Technology - 21st International Conference, CRIWG 2015, Yerevan, Armenia, September 22-25, 2015, Proceedings (pp. 19–27). Cham, Switzerland: Springer.
|
85 . |
Schlösser, Christian; Schlieker-Steens, Philipp; Harrer, Andreas; Kienle, Andrea
:
Blickbasierte Awarenessmechanismen zur Kollaborationsunterstützung in offenen verteilten Lernanwendungen
In H. Pongratz & R. Keil (Eds.): Vol. P-247. GI-Edition Lecture Notes in Informatics Proceedings, DeLFI 2015 - Die 13. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e.V. (GI), München, 1.-4. September 2015 (pp. 17–28). Bonn, Germany: Ges. für Informatik.
|
84 . |
Schlieker-Steens, Philipp; Schlösser, Christian; Harrer, Andreas; Kienle, Andrea
:
Blickbasierte Awarenessmechanismen zur Kollaborationsunterstützung
In S. Diefenbach, N. Henze, & M. Pielot (Eds.), Mensch und Computer 2015 – Tagungsband (pp. 163–172). Berlin, Boston: De Gruyter.
|
83 . |
Schlösser, Christian; Schlieker-Steens, Philipp
:
INKA‐Suite 2 – An SDK for eye‐tracking enabled real‐time web applications
In P. Reusch, C. Wolff, & A. Dechange (Eds.), Dortmund International Research Conference 2015 (pp. 37–38).
|
82 . |
Schlösser, Christian; Schlieker-Steens, Philipp
:
INKA-Suite 2 - Kollaborative Eyetracking-Anwendung im Browser
In B. Böckmann, R. Preis, & A. Schmidtmann (Eds.), Schriftenreihe des Fachbereichs Informatik der Fachhochschule Dortmund, Band 2 (pp. 21–35). Münster: Monsenstein und Vannerdat.
|
81 . |
Harrer, Andreas; Kienle, Andrea; Lingnau, Andreas
:
MeET US – An eyetracking study to evaluate awareness functionality in the CSCL system Metafora
Accepted for ICALT 2014 - 14th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies
|
80 . |
Kienle, Andrea; Schlösser, Christian; Schlieker-Steens, Philipp
:
Experiences from eye tracking chat-communication using the
INKA-SUITE
In: Pfeiffer, T.; Essig, K. (Hg.): Proceedings of the First Int. Workshop on Solutions for Automatic Gaze Data Analysis 2013 (SAGA 2013), Bd. 1. S. 15-18
|
79 . |
Kienle, Andrea; Schlieker-Steens, Philipp; Schlösser, Christian
:
INKA-SUITE: An integrated test-environment for analyzing chat communication
In: Proceedings of the international Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL), Vol. 2, pp. 315-316
|
78 . |
Kienle, Andrea; Schlieker-Steens, Philipp; Schlösser, Christian
:
Eyetracking collaborative applications – the INKA-SUITE
Presented at the DUET 2013 Workshop: Dual Eye Tracking in CSCL at the CSCL 2013
|
77 . |
Kienle, Andrea; Saatz, Inga
:
In die e-Lernkarten geschaut. Eine Studie zur Akzeptanz und Nutzung
In: Breiter, A.; Rensing, Ch. (Hrsg.) (2013): DelFI 2013: Die 10. e-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 47-58
|
76 . |
Saatz, Inga; Kienle, Andrea
:
Increasing Quality in large scale University Courses - E-flashcards as an approach to support active learning and individual facilitation
In: Journal e-learning and education (eleed), Vol. 9. (urn:nbn:de:0009-5-36551)
|
75 . |
Wiechers, Moritz; Nolte, Alexander; Ksoll, Michael; Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea
:
User Tracking for Collaboration on Interactive Wall-Sized Displays
In: Boll, S., Maaß, S. & Malaka, R. (Hrsg.), Mensch & Computer 2013: Interaktive Vielfalt. München: Oldenbourg Verlag (S. 191-200)
|
74 . |
Saatz, Inga; Kienle, Andrea
:
In: Proceedings of EC-TEL meets ECSCW 2013, the Workshop on Collaborative Technologies for Working an Learning co-located with 8th European Conference on Technology-Enhanced Learning (ECTEL 2013) and with the European Conference on Computer-Supported Cooperative Work 2013 (ESCW 2013), Paphos, Cyprus, September 21, 2013
|
73 . |
Saatz, Inga; Kienle, Andrea
:
Learning with e-Flashcards – Does it matter?
In: Davinia Hernández Leo, Tobias Ley, Ralf Klamma, Andreas Harrer (Eds.): Scaling up Learning fo Sustained Impact - 8th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2013, p. 629-630, Paphos, Cyprus, September 17-21, 2013
|
72 . |
Kienle, Andrea
:
In: Goggins, S.; Jahnke, I.; Wulf, V. (2012): CSCL@work. Heidelberg: Springer, pp. 185 - 202
[pdf, 1043 KB]
|
71 . |
Hoppe, H. Ulrich; Kienle, Andrea; Krämer, Nicole; Martens, Alke; Plötzner, Rolf; Schümmer, Till; Malzahn, Nils
:
Web2.0 in der beruflichen Weiterbildung
2. Workshop im Rahmen der DeLFI 2012, Hagen, ISSN 1865-3944
|
70 . |
Saatz, Inga; Kienle, Andrea
:
Klasse trotz Masse – e-Lernkarten als Möglichkeit aktiven Lernens und individueller Förderung
In: Desel, J.; Haake, J. M.; Spannagel, C. (Hrsg.) (2012): Die 10. E-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 135-146
|
69 . |
Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
e-Learning zwischen Alpen und Küste – eine Analyse der DeLFI-Community
Desel, J.; Haake, J. M.; Spannagel, C. (Hrsg.) (2012): Die 10. E-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 87-98
|
68 . |
Kienle, Andrea
:
Ansätze zur strukturgebenden Begleitung kollaborativer Lernprozesse
I-Com, Themenschwerpunkt Forschungsherausforderungen des E-Learning. Heft 1/2012, S. 11-14
|
67 . |
Rohland, Holger; Kienle, Andrea; Friedrich, Steffen (Hrsg.)
:
DeLFI 2011: 9. E-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik
Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik
|
66 . |
Friedrich, Steffen; Kienle, Andrea; Rohland, Holger, Friedrich, Steffen (Hrsg.)
:
DeLFI 2011: 9. E-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik: Workshops, Poster, Kurzbeiträge
DeLFI 2011: 9. E-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik: Workshops, Poster, Kurzbeiträge. Dresden, TUD Press, ISBN 978-3-942710-36-7
|
65 . |
Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
Werkzeuge für den diskursiven Lernprozess
Haake, J. M.; Schwabe, G.; Wessner, M. (Hrsg.) (2012): CSCL-Kompendium. München: Oldenbourg Verlag, 2. Auflage, S. 187-197
|
64 . |
Kienle, Andrea et al.
:
Forschungsherausforderungen des E-Learning
In: Rohland, H.; Kienle, A.; Friedrich, S. (Hrsg.) (2011): DeLFI 2011: Die 9. E-Learning Fachtagung der Gesellschaft für Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 197-208
|
63 . |
Kienle, Andrea
:
Moderationsunterstützung zur Steuerung von Diskussionen in kollaborativen Lernumgebungen
In: Dworschak, B.; Karapidis, A. (2010): Professional Training Facts 2010, Learning, Competence, Performance, pp. 3-12. ISBN: 978-3-8396-0325-3
|
62 . |
Kienle, Andrea
:
In: Forschungsbericht 2009, ISSN: 1865-3944. zgl.: Habilitation, FernUniversität Hagen (2008), online unter: http://deposit.fernuni-hagen.de/1928/
|
61 . |
Kienle, Andrea et. al.
:
Online unter: http://www.iese.fraunhofer.de/fhg/iese_DE/press/studien/index.jsp(2009)
|
60 . |
Kienle, Andrea
:
In: Education and Information Technologies, Vol. 14, No. 1, p. 55 ff (2009)
|
59 . |
Kienle, Andrea
:
In: Wah, B. W.; Franklin W. Woeltge, F. W. (Eds.): The Wiley Encyclopedia of Computer Science and Engineering. New York: Wiley (2008)
|
58 . |
Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea
:
In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, No. 3, pp. 273-299, (2008)
|
57 . |
Kienle, Andrea
:
In: Eibl, Ch.; Magenheim, J.; Schubert, S.; Wessner, M. (Hrsg.) (2007): DeLFI 2007: 5. Deutsche e-Learning Fachtagung Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 257-268 (2007)
|
56 . |
Kienle, Andrea
:
The facilitation of synchronous discussions in CSCL-systems
In: Isaias, P.; Nunes, M. B.; Barroso, J. (2007): Proceedings of the IADIS International Conference WWW/Internet, Vol. 1. IADIS Press, pp. 11-18 (2007)
|
55 . |
Kienle, Andrea
:
Designing asynchronous communication support for collaborative learning
In: Isaias, P.; Nunes, M. B.; Barroso, J. (2007): Proceedings of the IADIS International Conference WWW/Internet, Vol. 2. IADIS Press, pp. 44-49 (2007)
|
54 . |
Kienle; Andrea; Ritterskamp, Carsten
:
In: International Journal on Behaviour & Information Technology, Vol. 26, No. 1, pp. 73-80 (2007)
|
53 . |
Kienle, Andrea; Wessner, M.; Lokaiczyk, R.; Faatz, A.; Görtz, M.
:
In: Eibl, Ch.; Magenheim, J.; Schubert, S.; Wessner, M. (Hrsg.) (2007): DeLFI 2007: 5. Deutsche e-Learning Fachtagung Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 269-280 (2007)
|
52 . |
Lokaiczyk, Robert; Godehardt, Eike; Faatz, Andreas; Görtz, Manuel; Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: Proceedings of the Second Conference on Technology Enhanced Learning (2007)
|
51 . |
Wessner, Martin; Kienle, Andrea
:
In: Proceedings of the International Conference on Computer Support for Collaborative Learning (2007)
|
50 . |
Holmer, Torsten; Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: Nejdl, W.; Tochtermann, K. (2006): Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing. First Conference on Technology Enhanced Learning. Berlin: Springer, pp.170-184 (2006)
|
49 . |
Holmer, Torsten; Wessner, Martin; Kienle, Andrea
:
In: Mühlhäuser, M.; Rößling, G.; Steinmetz, R. (Hrsg.) (2006): DeLFI 2006: 4. Deutsche e-Learning Fachtagung Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 291-302(2006)
|
48 . |
Kienle, Andrea
:
In: Hassanaly, P.; Herrmann, T.; Kunau, G.; Zacklad, M. (Eds.) (2006): Cooperative Systems Design. Seamless Integration of Artifacts and Conversations – Enhanced Concepts of Infrastructures for Communication. Amsterdam: IOS-Press, pp. 180-195 (2006)
|
47 . |
Kienle, Andrea
:
In: Education and Information Technologies, Vol. 11, No. 2, pp. 161-185 (2006)
|
46 . |
Kienle, Andrea; Holmer, Torsten
:
In: Mühlhäuser, M.; Rößling, G.; Steinmetz, R. (Hrsg.) (2006): DeLFI 2006: 4. Deutsche e-Learning Fachtagung Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 111-122 (2006)
|
45 . |
Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, Vol. 1, No. 1, pp. 9-33 (2006)
|
44 . |
Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: International Journal Web Based Communities, Vol. 2, No. 4, pp. 377-393 (2006)
|
43 . |
Carell, Angela; Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea; Menold, Natalja
:
In: Koschmann, T.; Suthers, D.; Chan, T. W. (Eds.) (2005): Computer Supported Collaborative Learning 2005: The Next 10 Years! Mahwah: LEA, pp. 18-27 (2005)
|
42 . |
Karapidis, Alexander; Kienle, Andrea; Schneider, Helge
:
In: Tochtermann, Klaus; Maurer Herrmann (Eds.): Proceedings of I-Know 2005. 5th International Conference on Knowledge Management. Graz, Austria, 29.6.-1.7.2005. Journal of Universal Computer Science. pp. 432-440 (2005)
|
41 . |
Karapidis, Alexander; Kienle, Andrea; Schneider, Helge
:
Performacesteigerung durch Kreativität, Lernen und Wissensmanagement – Ergebnisse einer Expertenbefragung
In: Schlegel, Thomas; Spath, Dieter (Hrsg.): Entwicklung innovativer Dienstleistungen - Wissen, Kreativität, Lernen. Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag, S. 25-38 (2005)
|
40 . |
Kienle, Andrea; Ritterskamp, Carsten
:
In: Haake, J. M.; Lucke, U.; D. Tavangarian, D. (Hrsg.) (2005): DeLFI 2005: 3. Deutsche e-Learning Fachtagung Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 81-92 (2005)
|
39 . |
Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: van den Besselaar, P.; de Michelis, G.; Preece, J.; Simone, C. (Eds.) (2005): Communities and Technologies 2005. Dordrecht: Springer, pp. 283-299 (2005)
|
38 . |
Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: Koschmann, T.; Suthers, D.; Chan, T. W. (Eds.) (2005): Computer Supported Collaborative Learning 2005: The Next 10 Years! Mahwah: LEA, pp. 262-271 (2005)
|
37 . |
Kienle, Andrea; Wessner, Martin
:
In: I-Com, Heft 2/2005, Themenheft Communities, S. 37-44 (2005)
|
36 . |
Ritterskamp, Carsten; Kienle, Andrea
:
Kollaboratives Lernen in wissensintensiven Dienstleistungen
In: Schlegel, Thomas; Spath, Dieter (Hrsg.): Entwicklung innovativer Dienstleistungen - Wissen, Kreativität, Lernen. Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag, S. 63-73 (2005)
|
35 . |
Carell, Angela; Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea; Schneider, Helge
:
Modellbasierte Moderation in CSCL-Umgebungen - ein geeigneter Mittelweg zwischen Fremd- und Selbststeuerung
In: I-Com, Heft 2/2004, Themenheft E-Learning, S. 13-19 (2004)
|
34 . |
Carell, Angela; Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
CSCL in Hochschulseminaren: Möglichkeiten und Grenzen
In: Haake, J.; Schwabe, G.; Wessner, M. (Hrsg.): CSCL-Kompendium. München: Oldenbourg Verlag, S. 380-391 (2004)
|
33 . |
Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea
:
Kontextberücksichtigung als Kernaufgabe der Wissenskommunikation
In: Reinhardt, R.; Eppler, M. (Hrsg.): Wissenskommunikation in Organisationen. Heidelberg u.a.: Springer Verlag. S. 52-70 (2004)
|
32 . |
Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
Konzepte für die Lerngruppe: Prozessunterstützung, Annotationen und Aushandlung
In: Haake, J.; Schwabe, G.; Wessner, M. (Hrsg.): CSCL-Kompendium . München: Oldenbourg Verlag, S. 171-183 (2004)
|
31 . |
Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
Collaborative learning at the workplace by technical support of communication and negotiation
In: Adelsberger et al. (2004): Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI) 2004, Band 1, S. 43-57 (2004)
|
30 . |
Kienle, Andrea; Ritterskamp, Carsten
:
Rollenbasierte Kooperationsunterstützung in CSCL-Umgebungen
In: Engels, G.; Seehusen, S. (Hrsg.) (2004): DeLFI 2004: Die 2.e-Learning Fachtagung Informatik. Lecture Notes in Informatics (LNI). Bonn: Gesellschaft für Informatik, S. 223-234 (2004)
|
29 . |
Rezension des Buches Bernd Pape, Detlev Krause, Horst Oberquelle (Hrsg.):
:
Wissensprojekte. Gemeinschaftliches Lernen aus didaktischer, softwaretechnischer und organisatorischer Sicht. Waxmann Verlag 2004
In: I-Com, Heft 2/2004, Themenheft E-Learning, S. 66 (2004)
|
28 . |
Kienle, Andrea; Menold, Natalja; Herrmann, Thomas
:
Technische und organisatorische Gestaltungsoptionen für unternehmensinterne Wissensmanagementprojekte
In: Herrmann, Th.; Mambrey, P.; Shire, K. (Hrsg.): Wissensgenese, Wissensverteilung und Wissensorganisation in der Arbeitspraxis. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. S. 109-153 (2003)
|
27 . |
Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
Integration of communication, coordination and learning material – a guide for the functionality of collaborative learning environments
In: Proceedings of the Thirty-Sixth Annual Hawaii International Conference on System Sciences. p. 33 (2003)
|
26 . |
Kienle, Andrea
:
Lohmar: Eul Verlag (2003)
[pdf, 2971 KB]
|
25 . |
Herrmann, Th.; Mambrey, P.; Shire, K. (Hrsg.)
:
Wissensgenese, Wissensverteilung und Wissensorganisation in der Arbeitspraxis
Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. (Schriftführerin)(2003)
|
24 . |
Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea; Reiband, Natalja
:
Metawissen als Voraussetzung für den Wissensaustausch und die Kooperation beim Wissensmanagement
In: Zeitschrift für Medienpsychologie 15(1). Göttingen, Hogrefe Verlag. S. 3-12 (2003)
|
23 . |
Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea; Reiband, Natalja
:
Meta-knowledge - a success factor for computer-supported organizational learning in companies
In: IEEE Journal of Educational Technology & Society, special issue "Training issues for successful ICT innovation in companies", Vol. 6, No. 1. S. 9-13 (2003)
|
22 . |
Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea
:
KOLUMBUS: Context-oriented communication support in a collaborative learning environment
In: van Weert, T.J.; Munro, R.K. (eds.): Informatics and the Digital Society. Social, Ethical and Cognitive Issues. Boston et al.: Kluwer. pp. 251-260 (2003)
|
21 . |
Herrmann, Thomas; Kienle, Andrea; Menold, Natalja
:
Wissensmanagement für Unternehmen - Das Zusammenspiel von Organisation und Technik gestalten
In: UniReport Forschungsberichte 36. Universität Dortmund. S. 57-60 (2003)
|
20 . |
Herrmann, Thomas; Hoffmann, Marcel; Jahnke, Isa; Kienle, Andrea; Kunau, Gabriele; Loser, Kai-Uwe; Menold, Natalja
:
Concepts for Usable Patterns of Groupware Applications
In: Pendergast, M.; Schmidt, K.; Simone, C.; Tremaine, M. (Eds.): Proceedings of the 2003 International ACM SIGGROUP Conference on Supporting Group Work. ACM: New York. pp. 349-358 (2003)
|
19 . |
Herrmann, Thomas; Hoffmann, Marcel; Kienle, Andrea; Reiband, Natalja
:
Metawissen als Voraussetzung kooperativer Wissensarbeit und seine Unterstützung durch Awarenessmechanismen
In: Mambrey, P.; Pipek, V.; Rohde, M. (Hrsg.). Wissen und Lernen in Virtuellen Organisationen. Heidelberg: Physica-Verlag. S. 73-96 (2003)
|
18 . |
Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
Integration von Kommunikation und Lernmaterial als Leitbild zur Gestaltung von CSCL-Systemen
In: Schubert, S.; Reusch, B.; Jesse, N. (Hrsg.) (2002): Informatik bewegt. 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik. Bonn: Lecture Notes in Informatics. Oktober 2002, Dortmund. S. 239-240 (2002)
|
17 . |
Kienle, Andrea; Mambrey, Peter; Reiband, Natalja; Tan, Dian
:
Erfolgsfaktoren und Hindernisse bei Wissensmanagmentlösungen
In: Schubert, S.; Reusch, B.; Jesse, N. (Hrsg.) (2002): Informatik bewegt. 32. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik. Bonn: Lecture Notes in Informatics. S. 709-712 (2002)
|
16 . |
Kienle, Andrea; Herrmann, Thomas
:
Integration von Kommunikation und Kooperation an Hand von Lernmaterial - ein Leitbild für die Funktionalität kollaborativer Lernumgebungen
In: Herczeg, M; Prinz, W.; Oberquelle, H. (Hrsg.): Mensch & Computer 2002. Vom interaktiven Werkzeug zu kooperativen Arbeits- und Lernwelten. Stuttgart u.a.: Teubner. S. 45-54 (2002)
|
15 . |
Hoffmann, Marcel; Goesmann, Thomas; Kienle, Andrea
:
Analyse und Unterstützung von Wissensprozessen als Voraussetzung für erfolgreiches Wissensmanagement
In: Abecker, A.; Hinkelmann, K.; Maus, H.; Müller, H. J. (Hrsg.): Geschäftsprozessorientiertes Wissensmanagement. Heidelberg: Springer. S. 159-186 (2002)
|
14 . |
Herrmann, Thomas; Diefenbruch, Marc; Kienle, Andrea
:
Erfolgsfaktoren bei der Einführung von Wissensmanagementsystemen in der Praxis
In: Informatikspektrum 25 - 3/02. S. 210-214 (2002)
|
13 . |
Bachmann, Jürgen; Hoffmann, Marcel; Krämer, Kirstin; Misch, Andrea; Münker, Bernd
:
Workflow für das lernende Unternehmen - für, mit und aus Workflow lernen
In: Herrmann, Th.; Scheer, A-W.; Weber, H. (Hrsg.): Verbesserung von Geschäftsprozessen mit flexiblen Workflow- Management- Systemen. Band 4. S. 11-34 (2001)
|
12 . |
Herrmann, Thomas; Hoffmann, Marcel, Loser, Kai-Uwe; Misch, Andrea; Moysich, Klaus
:
Wissensmanagement mitgestalten - Konzepte, Methoden und Anknüpfungspunkte
Oberhausen: Technologieberatungsstelle beim DGB - TBS (Reihe Arbeit, Gesundheit, Umwelt, Technik, Heft 50) (2001)
|
11 . |
Hoffmann, Marcel; Goesmann, Thomas; Misch, Andrea
:
Wie man verborgenen Wissensprozessen auf die Schliche kommt
In: Proceedings zur Tagung Professionelles Wissensmanagement WM2001. S. 59-63 (2001)
|
10 . |
Misch, Andrea
:
Context-oriented communication support in a collaborative learning environment - Kolumbus is born
In: Bjornestad, S.; Moe, R.E.; Morch, A.I.; Opdahl, A.L. (2001): Proceedings of the 24th Information Systems Research Seminar in Scandinavia, Vol. 2. pp. 48-58 (2001)
|
9 . |
Misch, Andrea; Herrmann, Thomas; Hoffmann, Marcel
:
Towards collaborative learning in a large-scale company. Results from an exploratory study
In: Dillenbourg, P.; Eurelings, A.; Hakkarainen, K. (2001): European Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning. Maastricht, Mc Luhan Institute. pp. 678-679 (2001)
|
8 . |
Diefenbruch, Marc; Hoffmann, Marcel; Misch, Andrea; Schneider, Helge
:
Situated Knowledge Management - on the borderline between chaos and rigidity
In: Proceedings of the third international Conference on Practical Aspects of Knowledge Management (PAKM 2000), October 2000, Basel CH. pp. 8-1 - 8-7 (2000)
|
7 . |
Herrmann, Thomas; Misch, Andrea; Moysich, Klaus
:
Schwerpunkte einer Integration von Nutzerinteressen und Beraterqualifizierung
In: Szyperski, N. (Hrsg.) (1999): Perspektiven der Medienwirtschaft. Kompetenz- Akzeptanz - Geschäftsfelder. Lohmar, Köln: Josef Eul Verlag. S. 267-273 (1999)
|
6 . |
Herrmann, Thomas; Misch, Andrea; Moysich, Klaus
:
Untersuchung zur Wirksamkeit multimedialer Elemente am Beispiel eines Beratungsunternehmens
In: Szyperski, N. (Hrsg.): Perspektiven der Medienwirtschaft. Kompetenz- Akzeptanz - Geschäftsfelder. Lohmar, Köln: Josef Eul Verlag. S. 239-249 (1999)
|
5 . |
Herrmann, Thomas; Misch, Andrea; Moysich, Klaus
:
Methodische Aspekte bei Akzeptanzuntersuchungen
In: Szyperski, N. (Hrsg.): Perspektiven der Medienwirtschaft. Kompetenz- Akzeptanz - Geschäftsfelder. Lohmar, Köln: Josef Eul Verlag. S. 227-237 (1999)
|
4 . |
Herrmann, Thomas; Misch, Andrea
:
Anforderungen an lehrunterstützende Systeme aus kommunikationstheoretischer Sicht
In: Schwill, A. (Hrsg.): Informatik und Schule - Fachspezifische und fachübergreifende didaktische Konzepte, Tagungsband zur 8. GI-Fachtagung Springer-Verlag, S. 58-71 (1999)
|
3 . |
Herrmann, Thomas; Hoffmann, Marcel; Misch, Andrea
:
Wissensvermittlung durch Studierende für Studierende. Stärken und Schwächen einer spezifischen Lehrveranstaltung im Fachgebiet Informatik und Gesellschaft
In: Claus, V. (Hrsg.) (1998): Informatik und Ausbildung. Berlin et al.: Springer. S. 82-91 (1998)
|
2 . |
Carlberg, Ingmar; Loser, Kai-Uwe; Misch, Andrea
:
Workflow: Reorganisation im Dunkeln
In: Computer Fachwissen für Betriebs- und Personalräte 9/98 (1998)
|
1 . |
Misch, Andrea
:
Analyse computervermittelter Gruppenkommunikation am Beispiel der Entscheidungsfindung
Universität Dortmund: Diplomarbeit (1997)
|